We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies voor sociale media aan te bieden en om de toegang tot onze website te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze website met onze partners op het gebied van sociale media en analyse. Onze partners kunnen deze informatie combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld als onderdeel van uw gebruik van de services. U accepteert onze cookies wanneer u klikt op “Accepteren” en deze website blijft gebruiken.

Accepteren Weigeren Privacy verklaring

Open Lesdag

Eva-Rosa Kost werkt sinds augustus 2014 op de Rotterdamse Calvijn Business School. De docente geeft Beeldende Vorming in de eerste en tweede klas, Kunstvakken in klas 3 en 4 en CKV in havo3 en havo4. In deze wekelijkse column praat zij over haar leven vanuit de ‘andere kant’ van het klaslokaal. Deze keer vertelt mevrouw Kost over de open lesdag.

Dan hoor ik je denken, is een open dag en open lesdag niet hetzelfde? Inderdaad, woensdag was absoluut anders dan vorige week vrijdag. De open dag is voor iedereen bedoeld die de school graag van binnen wilden zien in elke betekenis van het woord. De open lesdag was voor leerlingen uit groep 8 van de basisschool die op school wilden proefdraaien door verschillende lessen, zoals Business School Junior, Engels en Natuur-/Scheikunde, van dertig minuten te volgen bij diverse docenten. Van tevoren konden deze basisschoolleerlingen zich inschrijven bij mevrouw Abozead, zij is samen met meneer Klop scholen langsgegaan om te informeren over deze dag. 

Net als vorige week heeft iedereen weer zijn of haar steentje bijgedragen aan deze succesvolle dag. Zo hebben leerlingen uit havo5 de uitmuntende catering verzorgd, was de begeleiding van de brugklassers aan de achtste groepers fantastisch en heeft de 3D printer vier uur lang geprutteld in de aula.

Het leukste aan deze dag vond ik de lessen, waarschijnlijk geen vreemde opmerking voor een docente. Ik vond de lessen leuk, vooral door de spontaniteit die de leerlingen toonden wanneer er even gelegenheid was voor een grapje, een momentje aandacht voor de leerling(e) en zijn of haar interesses en leefwereld. Natuurlijk hebben de leerlingen ook daadwerkelijk wat gedaan. Ik heb de groep verdeeld in twee concurrerende teams, te weten Coca-cola en Pepsi. Zij moesten commercieel denken, wat grote bedrijven ook doen. Wat zijn commercials en hoe bereiken ze de consument? Wat is een catchy tune en welke slogans kenden zij al? Ze hebben een slogan moeten bedenken aan de hand van twaalf bijvoeglijke naamwoorden. Hierna hebben zij deze moeten presenteren. Zo geloofwaardig en overtuigend mogelijk. De smaakpapillen van de ouders die mee waren, werden ook even getest. De leerlingen waren enthousiast en gedreven. Zij hebben zichtbaar erg hun best gedaan om zoveel mogelijk woorden te gebruiken. Ook zag ik dat zij hun ‘performance’ zeer serieus namen. Gaaf om te zien dat ze nu al echte ondernemers met een visie zijn! 

Volgende week is het natuurlijk Valentijnsdag, de liefde gutst dan nog meer door de school als daarvoor…. Voor mij als docente is het ook leuk om te weten wie nou een oogje heeft op wie (soms is dit overduidelijk...) en wat er aan gedaan wordt om dit kenbaar te maken. Tot volgende week!