We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies voor sociale media aan te bieden en om de toegang tot onze website te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze website met onze partners op het gebied van sociale media en analyse. Onze partners kunnen deze informatie combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld als onderdeel van uw gebruik van de services. U accepteert onze cookies wanneer u klikt op “Accepteren” en deze website blijft gebruiken.

Accepteren Weigeren Privacy verklaring

Spetterend debat havo-4

De 120 leerlingen die momenteel in havo-4 het vak maatschappijleer volgen op het Rotterdamse Calvijn Business School hadden deze week een ‘hele bijzondere praktijkles’. De aula werd verbouwd tot Kamer waar een interpellatiedebat werd gehouden als onderdeel van hun schoolexamen. Docent Thomas Zoutendijk legt uit. 

,,Het idee is vorig jaar ontstaan. Marc Neyen op Vreewijk gaf dit debat in de klas. Ik heb zijn opdracht verder uitgebouwd, zodat alle 4havo-klassen dit gelijk konden doen. Deze middag maakte onderdeel uit van hoofdstuk 1 Parlementaire Democratie. Het sloot allemaal aan op de eerste vier paragrafen die we in de les hebben behandeld. In les vijf maakten ze kennis met de politieke stromingen, aftakkingen daarvan en de partijen. Voor de volgende les moesten ze een stemwijzer invullen en een top-3 van partijen maken waar ze op zouden stemmen. Dit bepaalde bij welke partij ze terecht zouden komen.

In de eerste voorbereidingsklas mochten leerlingen kiezen welke route ze wilden bewandelen: óf ze gingen voor het hoogste ambt, Kamerlid, en gingen aan de slag met de stappen op het POSE-blad, óf ze mochten solliciteren voor een functie, zoals kabinetslid, fractievoorzitter of Kamervoorzitter/Griffier. Dan mochten ze een sollicitatie schrijven, met cv, aan de hand van functieprofielen. Dan werden ze uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Op donderdag was ik vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur (met les erdoorheen) bezig met acht minutengesprekken. In de avond maakte ik een indeling, belde of mailde ik de leerlingen om te laten weten of ze ‘aangenomen’ waren. Hierna heb ik op Teams groepen aangemaakt waarbij ik de verschillende groepen aanstuurde. Fractievoorzitters moesten zelf hun fractieleden aansturen. Als fractie moesten ze Kamervragen opsturen. Dan beantwoorde het kabinet de vragen. Zo wisten de kabinetsleden ook wat ze konden verwachten op het debat en zich goed inlezen. Qua logistiek heeft het ondersteunend onderwijspersoneel onder meer microfoons geregeld. Ook heeft de administratie voor drinken en eten gezorgd. In de jury zaten bestuursleden van de jongeren SGP, CDA, VVD en PvdA. 

Hoewel het deze week heeft plaatsgevonden, kijk ik nu al uit naar de volgende editie. Het enthousiasme, het niveau van het debat én dat leerlingen naar mij toekwamen om begrippen uit te leggen (meneer, wat betekent monisme precies) hebben mij sterk gemotiveerd. Sectie Nederlands liet al weten volgend jaar graag betrokken te worden. Dan kunnen ze daar hun speech schrijven en aan hun debatvaardigheden werken. Voor nu was mijn hoogtepunt het moment dat vijf á zes leerlingen bij de interruptiemicrofoons stonden en de minister het vuur na aan de schenen legden. Het ‘gevecht’ tussen de passie van de leerlingen, die vanuit hun partijideologie vragen aan de minister stelde enerzijds en standvastigheid van de minister, die zich bijzonder goed had ingelezen, anderzijds, was prachtig. Het deed me denken aan een definitie van politiek die op de Universiteit Leiden op de muur stond toen ik daar mijn studie Politicologie volgde: “Politics is the game of kings and king of games”.

In deze editie wil ik graag de Kamervoorzitter Luis Oliveira de Figueiredo bedanken. Als Kamervoorzitter heb je een cruciale functie en hij heeft het debat superieur geleid. Ook wil ik de politieke jongeren organisaties (PJO’s) bedanken. Hun onafhankelijke en objectieve blik op het debat, vanuit een politieke hoek, was onmisbaar. Dank SGPJ, CDJA, JS en JOVD!”

MicrosoftTeams-image-2.jpeg#asset:8805